Bokomtale: Nina Lykke. Nei og atter nei

Nina Lykke er født i 1965. Hun debuterte med novellesamlingen "Orgien, og andre fortellinger" i 2010. I 2013 kom romanen "Oppløsningstendenser", til strålende kritikker. Lykke ble i 2014 tildelt Bokhandelens forfatterstipend. Hun er bosatt i Oslo.

I "Nei og atter nei" møter vi ekteparet Ingrid og Jan og deres to sønner, Jonas ( 20) og Martin(18). Ingrid er lærer og jobber på en videregående skole. Jan jobber i et departement. Jonas har et "hvileår" etter å ha avsluttet videregående, mens Martin er skoleelev.

Vi møter en familie som fremstår som vellykket. Alt er på stell, men Ingrid kjenner på en tomhet og meningsløshet i tilværelsen. Hun er lei. Lei av bortskjemte unger som bor hjemme og ikke gjør det skapte grann. Ikke deltar de i samtaler, ikke plukker de opp skittentøyet sitt, ikke rydder de inn i oppvaskmaskina , og de betaler slett ikke for seg!

De oppfører seg som hotellgjester. Og det mest skremmende, synes Ingrid, er at de slett ikke ser ut til å ville flytte hjemmefra .På jobben møter hun dessuten ungdom av det samme krevende slaget, og i tillegg foreldrene deres! Elevene forlanger spesialtilpassede opplegg som om de skulle gått på en amerikansk privatskole, og ikke på en kommunal videregående i Oslo!

Mens Ingrid undrer seg over det meningsløse i tilværelsen, opplever Jan at han blir forfremmet på jobben. Han rykker opp til ekspedisjonssjef og synes at tilværelsen slett ikke er verst. Inn fra sidelinjen kommer så den nesten 20 år yngre kollegaen Hanne. Jan, som er i flytsonen, tenker at et lite sidesprang har han da faktisk fortjent. Hanne har en rekke forhold bak seg. Hun føler at hun er akterutseilt sammenlignet med de fleste av vennene når det kommer til egen familie og barn. Men er det egentlig et stabilt forhold hun ønsker seg?

Nina Lykke har skrevet en bok som skildrer våre krav til øyeblikkelig behovstilfredsstillelse, der det å kjede seg nesten er noe skamfullt. Hun beskriver forholdet mellom foreldre og barn i middelklassen på en genial måte. Og der romanen kunne blitt et klassisk midtlivs-trekant-drama, tar den en uventet vending. Lykke skriver i et elegant språk og er en mester på satire!

(AT)

Boka finnes også som e-bok.

Sist oppdatert: 26.04.2017