Bokomtale: Johan Jensen. Kråken

«Kråken» eller "Den urovekkende og besettende sannheten om tragedien på Skrinnøya, Myrvangfolkets forbannelse og de blodige konsekvenser dette skulle få for vestens historie" er en roman som leker seg med faktisk historie og kontrafaktisk historie. Du kan omfavne dette og finne glede i de merkverdige episodene. Men du kan også bare lese boken som en veldig spennende og medrivende historie om grufulle hendelser i Nord-Norge under krigen, og hva som fulgte i årene etter.

Boken er ført i pennen av den siste i rekken av forfattere som har kommet over materiale som omhandler den mystiske Kråken, som antageligvis var involvert i snikmord på tyske offiserer i et øysamfunn i Nord-Norge. Disse drapene resulterer i en voldsom gjengjeldelsesaksjon fra tyskerne. Vår forteller, Randolf Møller, har kommet over forfatter og journalist Johan Jensens dokumenter om saken, etter at Jensen ble drept i 2013. Jensen igjen har basert sitt forskningsarbeid på førstehåndsskildringer fra en gammel mann som kjente Kråken under krigen. Her bør det nevnes at den virkelige forfatteren av «Kråken» faktisk er Johan Jensen, og lever i beste velgående...

Denne innsirklingen av hva som skjedde under krigen og hva som skjedde videre med Kråken, avdekkes lag for lag. Slik sett er det en roman som minner meg litt om dokumentarboken «Forsvunnet» av Daniel Mendelsohn, hvor hovedpersonen må reise verden rundt for å finne nye dokumenter og bilder som kan kaste lys over historien. I «Kråken» skal de jugoslaviske fangeleirene i Nord-Norge spille en større og større rolle. Vi som lesere er med på oppdagelsen av ny informasjon, men den refererende stilen gjør at vi ikke er til stede i situasjonene, noe som skaper en viss distanse.

Johan Jensen har i «Kråken» debutert med en original bok, som demonstrerer stor kunnskap om andre verdenskrig og etterretning generelt. Noen opplysninger kan vi stole på, andre ikke. Men at Johan Jensen vet å sjonglere sannhet og løgn, er det ingen tvil om.

(FD)

Boka finnes også som e-bok.

Sist oppdatert: 25.04.2017