Bokomtale: Haagensen, Nils-Øivind. Er hun din?

Haagensen (f. 1971) er mest kjent som lyriker, og samlinga God morgen og god natt var en av de norske kandidatene til Nordisk råds litteraturpris i 2013. Årets bok er nr. 15, og er den tredje romanen hans.

Hovedpersonen Are (ofte omtalt som "den voksne mannen") er i førtiårene. Han har gjennomlevd et samlivsbrudd, som han i stor grad klandrer svigerforeldrene for. Han preges også av tapet av ei ufødt datter. Som en følge av dette har han trukket seg noe tilbake fra sine venner og samtidige. Are er en intellektuell, og noen passasjer i teksten ledes av hans funderinger om livet og egen situasjon. Her trekker han inn skjønnlitterære forfattere (som Proust og Shakespeare), og andre "tenkere" som for eksempel filosofen Jacques Derrida og litteraturviteren Harold Bloom. Her ligger lista ganske høyt for leseren!

Men i den ytre hovedhandlinga er stemninga åpnere og lysere. Are takker ja til en invitasjon fra gamle venner. Her er det sommer, sjø, vennelag og god stemning. Are er litt i utkanten av det lystige, og undres over lettheten som preger tilværelsen for noen av de gamle vennene. Derimot blir han en personlig favoritt hos vertskapets fremmelige unge datter. Denne fyrer frimodig løs med de mest nærgående spørsmål, og dette ser ut til å virke positivt og skjerpende for Are. I åtteårige Eira (som jentungen heter) finner han den dattera som han ikke har.

Denne teksten flyter gjennom forskjellige soner, fra det tanketunge til typisk "feelgood". Kjerneleseren har kanskje universitetsutdanning, i tillegg til kvalifisert samlivserfaring!

(Ei)

Boka finnes også som e-bok