Bokomtale: Erlend Pape Nordtorp. Stengetid

Erlend Papa Nordtorp (f.1972) debuterte i 2012 med romanen «God som dagen», og «Stengetid» er hans andre roman. Han bor i Oslo, er utdannet jurist, og har jobbet både i politiet og som advokat.

Denne romanen viste seg å være en ikke-lett-å-legge-fra-seg-bok. Noe uventet, når temaet er voksen, hvit småbarnsfar i Oslo som sliter litt med sjefen sin i advokatfirmaet, og som attpåtil er nyseparert etter at kona har forlatt han.

Men etter hvert som vi blir kjent med hovedpersonen Karsten og hans gode og dårligere sider, trer det fram en mann som fortjener betegnelsen hel ved. Vi skjønner at denne mannen kan vi lite på, enten vi trenger en advokat, kamerat, far eller kjæreste. Det trygge, solide og noe forutsigbare ved hans levemåte, gjør samtidig at han lett oppfattes som kjedelig, noe han innser selv. Det faller naturlig å undres på om dette har fått kona Selma til å se etter om «gresset er grønnere» andre steder. De neste spørsmålene blir om Karsten vil kunne greie å vinne henne tilbake igjen, og, hvis ikke, kan han finne ny mening i livet uten henne?

Vi følger han inn i tiden som nyseparert, hvor han typisk nok er ganske så selvfokusert, frustrert og bekymret. Så forsvinner en tidligere skolekamerat plutselig og sporløst, og Karsten får et uventet advokatoppdrag. Slik rykkes han litt ut av tilværelsen, og nå får vi innblikk i flere verdener fra nåtid og fra oppvekstårene. Dramatikken rundt forsvinningen medfører at Karstens sosiale omgang økes, noe som åpner for at også hans liv kan endres. Gjennom flere hendelser får vi innblikk i en Karsten som ikke er så grå og A4 likevel, en Karsten som er omsorgsfull, har mot og styrke når det trengs, som ikke kompromisser hverken i vennskap, kjærlighet eller karriere. Hans sårbarhet kommer fram, og han ikke bare stiller opp for, men er også sterkt knyttet til spesielt barna, til kameraten Eyolf, og fortsatt også til Selma. Men takket være hans evne til å reflektere over hendelsene, skjønner han etter hvert at livet kan ha mer å by på.

Så hvem vet, kanskje blir det både ny jobb og ny kjæreste? Vi unner i hvert fall Karsten alt godt, og det er ærlig talt godt å møte en mannlig hovedperson som har så gode etiske verdier. Nettopp fordi han jobber i en bransje med frynsete rykte, og attpåtil er ressurssterk mann i ufrivillig separasjon, så kunne det vært lett å ty til ufine metoder for å få viljen sin. Dypest sett handler romanen derfor kanskje om hvordan leve etisk i vår moderne verden, hvor i hvert fall både kjærligheten og karrieren kan sies å være usikre prosjekter.

(RS)

Boka finnes også som e-bok

Sist oppdatert: 11.12.2018