Bokomtale: Dag Johan Haugerud. Enkle atonale stykker for barn

Haugerud (f. 1964) er her ute med si fjerde bok. Mens jeg har lest den, så har den blitt tildelt P2-lytternes romanpris for 2016! Dag Johan Haugerud er ellers kjent som filmmann, med manus og regi for Amanda-vinneren "Som du ser meg"(2012).

Denne boka presenteres som roman. Det er utfordrende. Lesere flest vil kanskje oppfatte den som to litt lange noveller (første og siste tekst), med den egentlige romanen (ca. 240 sider) plassert i midten.

Den første teksten (Sex og kulturformidling i Europa) har en artig konstruksjon, der handlinga stadig hopper fra en person til en ny, litt som en stafett! Personene befinner seg i Tyskland, og de fleste er engasjert i kunstnerisk/skapende virksomhet. Som leser blir vi introdusert for mange tilløp til hverdagsdramatikk, som klippes over ved at en ny person og handling overtar. Helt til slutt knyttes ringen i teksten, som er et godt lesestykke.

Deretter følger selve romanen: Tom og kaninen. Det er en slags trekanthistorie, rundt skriving av en forfatterbiografi! I sentrum står enka etter den det skal skrives om, samt to rivaliserende (dog venner) biografiforfattere. Dette er mer spennende enn det høres ut. Teksten (stort sett fundert i Oslo) inneholder mye dialog, som finkjemmer det psykologiske landskapet som hver av partene befinner seg i. Forfatteren benytter seg også av kryssklipping (som på film), med brå sceneskifter. Intrigen er et konfronterende møte mellom yngre/eldre, konvensjoner, takt og tone. For eksempel så begeistres ikke alle i teksten like mye av Patti Smiths Just Kids! Litt i kulissene legger vi også merke til hverdagshelten Torstein, som beveger seg stødig gjennom alle tilløp til melodramatiske minefelt.

Den tredje og siste teksten i boka er den korteste, og det er den som forvirrende nok bærer den atonale tittelen til hele boka! Som tekst så er det neppe denne som sitter igjen etter å ha lest hele boka. Det er ingen helt åpenlys sammenheng mellom de tre delene, men hvis en leser nøye så finnes det tilløp til paralleller og referanser som knytter tekstene sammen. Ikke minst gjelder det kjønnsproblematikk, som aldri er langt unna i Dag Johan Haugerud sitt forfatterskap.

Den omtalte midtdelen fortjener litterære priser på egne bein! I tillegg til det som er anført over, så finnes det rikelig med morsomheter. Som når venninnene drar til Paris, og prøver å leve seg inn i rollen som Jeanne Moreau i en klassisk pariserfilm!

(Ei)

Boka finnes også som e-bok.

Sist oppdatert: 25.04.2017