Bokomtale:Gunnar Kopperud. Der savannen ender

Gunnar Kopperud (f.1946) har lang erfaring som utenriksreporter i Afrika og Asia. Han har også arbeidet som lærer. Han debuterte i 1996 med romanen " Den hvite apen. Fortellinger fra en annen virkelighet". Flere av bøkene hans foregår i Afrika, og i "Der savannen ender" er handlingen lagt til Sør-Sudan, som ble et selvstendig land i 2011.

Her treffer vi på en norsk familie, en norsk reporter, en fransk lege som jobber for "Leger uten grenser" og en gresk hotelleier med tre koner, foruten en del andre bipersoner.

Erik Ødegård er bistandsarbeider i Sør-Sudan og sammen med familien reiser han på biltur. De blir tatt som gisler av en militsgruppe og den norske reporteren Markus får i oppgave å finne dem. En viktig person i maktspillet er den greske hotelleieren som har lang fartstid i Afrika. Det viser seg at familiefaren ikke har rent mel i posen, og det blir mye dramatikk rundt gisseltakingen.

Denne romanen kan leses som en spenningsroman, men den er mye mer enn det. Forfatteren har mye kunnskap om Afrika og her får vi innblikk i situasjonen i Sør-Sudan, som også gjelder for andre land. Hotelleieren Dimitrios uttaler:" I Afrika dreier ingen ting seg lenger om uavhengighet, frihet eller fred. Det dreier seg om penger." De europeiske bistandsarbeiderne som har reist til Afrika med idealisme og skal "redde" Afrika, blir etter hvert desillusjonerte. Noen uttaler i boka at ingen andre kan redde Afrika, Afrika må redde seg selv. Forfatteren kommer med mye kritikk av vesten og hjelpeorganisasjoner i boka.

Dette er ei bok for de som liker en spennende historie samtidig som man får troverdig informasjon om et afrikansk land.
Jeg likte boka godt og fikk lyst til å lese flere bøker av denne forfatteren.

(KS)