Litteratur til barn og unge

Barn i biblioteket

Bøker for barn og unge

Barne- og ungdomsbøkene våre er delt inn etter alder:

• bl (bildebok) = under skolealder
  • b = 6-10 år
  • u = 10-13 år
  • ung = 13 år - voksen

I tillegg har vi skilt ut noen kategorier på bildebøkene; mini (0-3 år), barnehagen, venner & uvenner, kjøretøy, prinsesser, sjørøvere, å få søsken, farger, årstider, kroppen, letebøker og tellebøker.

Når det gjelder bøkene for de over skolealder har følgende kategorier fått egne hyller: ABC, lesestart, lettlest, fantasy, skrekk, dikt, vitser & gåter.

Anbefalingslister

Skolebibliotekaren anbefaler

Se også anbefalinger fra andre bibliotek:

Deichmanske bibliotek i Oslo

Sølvberget bibliotek i Stavanger

Biblioteket 06b.jpg

Lettleste bøker

I bibliotekene har vi delt inn bøkene i Lesestart og Lettlest. Lesestart er de for de som akkurat har startet å lese, mens lettlest er for de som trenger lesetrening.

Vi har også merket bøker med LUS-nivå i bibliotekbasen.

Nynorsk

Bøker på nynorsk er merket på ryggen for barn & unge. Finn anbefalinger til gode nynorskbøker hos Nynorsksenteret: 1.-4. trinn | 5.-7. trinn

Bøker på andre språk

På hovedbiblioteket har vi et utvalg av barne- og ungdomsbøker på flere språk. Se oversikt over hvilke språk og bøker vi har. På bydelsbibliotekene finner du bøker på engelsk og andre utvalgte språk.

Faktabøker

For deg som vil lese for å lære om et tema, en person eller noe som har skjedd har vi faktabøker og biografier for barn og unge. Disse er stilt opp etter nummer eller i tema i bibliotekene.

tegneserier2.JPG

Tegneserier

Liker du å lese Nordlys, Hundemannen, Amuletten, Donald eller manga? Eller andre tegneserier. Vi har et stort utvalg av tegneserier for barn & unge.

Lydbøker

Vi har størst utvalg av lydbøker i BookBites. Vi har noen få igjen på CD i bibliotekene.

Alle som har vansker med å lese trykt tekst og vanlige bøker på grunn av funksjonsnedsettelse eller sykdom, kan melde seg inn i Norsk lyd- og blindeskriftsbibliotek og få lydbøker derfra.

E-bøker og e-lydbøker

I appen BookBites er det mange bøker for barn og ungdom. Alle med lånekort og pinkode (eller FEIDE-konto fra Trondheim kommune) kan logge seg inn og lese bøkene. Les mer om hvordan appen fungerer.

Det finnes også bøker og lydbøker fritt tilgjengelig på nett. Hos Nasjonalbiblioteket og bildebokhylla finner du mange titler på norsk. Mens du finner bøker på andre språk i Verdensbiblioteket.

Sist oppdatert: 11.08.2023

Fant du det du lette etter?